RECCO

2012-02-29 @ 04:03:09
Så för er som inte hänger med i svängarna med mina uppdateringar kanske beror på att de kommer kl 12 natte tid för er, hur som skulle jag då rekomendera att börja lite längre ner så får ni bättre samanhang till detta inlägg.
Jag skrev tidager om AST training, och hur vi har beacons i back country. Men sedan har jag haft en stor fråga i mitt huvud angående recco som finns i de flesta skid-kläder och hur funkar de? för min beacon hittar inte recco kläder den hittar andra beacons. Och om den skulle hitta recco är det stor risk att den kommer spegla den som jag har på min egen jacka och inte den som är under snön.
Så för att gå till botten med detta gick vi in i en skid afär och frågade, killen som sålde kläderna viste inte heller. Hmm... verkar inte som det finns så mycket kunskap angående detta vad skall vi då ha det till?
Så googlade detta idag och kom till reccos hemsida och fick svar på frågan.
Så den lilla saken som är i kläderna är en reflektor, den hittas av reccos egen sökare, så man måste ha en reccos sökare för att hitta personen som är täckt. De flesta skid resorts har denna sökare, ifall det går av en oväntad lavin inom skidorten finns stor chans att hitta folk då de har recco någon starns på utrustningen.
Norquay är ett bra exempel, vi har högre toppar än vad våra backar är, risken där är att det går en oväntad lavin, ravinen där laviner slutar är botten av våra backar, så går det riktigt illa kommer lavinen att sluta i vårat skid område. Har vi då en snabb skidpatrull med recco sökare kan de förhoppningsvis hitta de som åkt med. Nu inte sagt att Norquay är ett osäker skid ort, vi har mycket bombning som pågår snöiga dagar, då de stänger av de backar som är i riskzonen.
Så att ha recco i kläderna är att recomendera,(de var roligt, recco/recomendera tror ni att det var en slump?) men i back country behövs bättre grejer. Tror inte heller att recco sökaren är helt gratis.
Men de som är i kläderna, behövs inte laddas och inga batterier behövs, och blir inte gammla.
Hoppas detta var en bra förklaring, och vill ni veta mer eller lista ut om skidorten ni skall till har recco utrustning gå in på http://www.recco.com/


Så här ser den lilla spegelgrejen ut som sitter på jackor, hjälm, eller pjäxor.
//Molly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback