För mycket?

2012-12-21 @ 05:24:37

Ja det jag trodde var omöjligt har hänt. Vi har fått över 3m snö de senaste 48 timmarna och har nu stängt på grund av för mycket snö.
För två veckor sedan kunde vi inte öppna på grund av förlite snö och nu kan vi intöppna på grund av för mycket snö.

Japp, de står raklånga, inte helt lätt att jobba i detta.

Har ägnat dagen åt att gräva upp krok kuddana för lift tornen.

Strömavbrott

2012-12-21 @ 04:57:00
I går fick vi strömavbrott i ca 8 timmar. Huvudledningen föll ner för att det var för mycket snö, och träd fallna över vägen upp. Ja vad gör man idagens läge utan ström? först av allt tittar man på filmpå de datorer som fortfarande har batteri, sedan blir det kallt i huset och man klär på siglte mer. Lite ljus förhöjer mysfaktorn, och grilla marsmellows är alltid skoj. Det blir ännu kallare oc vi trycker in oss i mitt lillarum ca 8st och det blir varmt igen. Men nu måste det ändå vara midnatt? Nej då kl är 9, alla går och lägger sig i förhoppning på att strömen kommer tilbaka.
Och så här ser det ut:

Uppdatering

2012-12-19 @ 06:03:59
Oj då, denhär sidan verkar inte uppdatera sigsjälv, det var ju synd.
Men nu har jag slängt in några, jag kan ju inte skylla på att jag inte har tid för det har jag, nu är jag ledig 3 dagar till den här veckan sedan kör vi igen från torsdag non stop till efter ny år.
Istället för att göra en updatering har jag delat uppdet lite så läs från botten.

Sweep

2012-12-19 @ 05:56:38
Lördag, och jag har haft min först lektion för sesongen, känndes ruskigt bra att få lära ut igen, så grymnt roligt.
Men något som jag alldrig har gjort förut som vi måste göra varje kväll vid stängning är sweep, detta är presic som det låter, vi skall sopa berget på folk.
Så kl tio över fyra får vi ta liften upp med panlampor runt skallen för att solen håller på att gå ner. Kallt som tusan står vi på toppen och får en backe tilldelad. Vi skall sedan åka inte bara i backen utan of pistområderna runt om den och skrika att berget är stängt och se om jag får någon respond från någon. Detta skall ta ca 15 min ner så det är inget race direkt. Kanske inte det roligast jobet då det är mörkt och man inte ser mycket. Ända bra är att när vi åker liften upp så är det solnedgång, helt oslagbart vackert.

Öppningsdag

2012-12-19 @ 05:44:27
Så äntligen öppnade vi i torsdags, efter 2 veckor här uppe utan att ha gjort mycket alls. Åkning hela dagen, puder och nya linjer hela dagen. Inga lektioner idag, var en lugn öppningsdag. Oj det var välldigt lite text för en ganska så stor händelse. När man har väntat 7 månader på att f åka igen är detta en ganska så stor dag. Kändes inte så jättebra i åkningen, men var ute på både skidor och bräda. Hoppas det blir bättre snart.

Tjuv start

2012-12-19 @ 05:36:00
Ja, förra onsdagen fick snow school gå ut och provåka innan öppningsdagen som var på torsdagen. Vi jobbade för ski partoll för att se till tt det var säkert att åka. Så uppgiften var att åka så mycket off pist som möjligt och markra ut eventuella faror.
Så kort sammanfattat hade vi sol, massor av puder snö och backarna för oss själva. Pluss att vi inte fick åka pistat utan bara of pist.
Dagen såg ut som denna:

Snowshooing

2012-12-10 @ 05:26:29
Här kommer ännu mer tråkiga inlägg utan text. Jag kanske kan fiska lite bilder senare till detta inlägg.
Men idag och igår har vi varit ute och gått på snöskor. I går höll vi oss nere på låga nivåer bara runt området här. I dag därr emot har vi varit ute i 5 timmar. Först gick vi upp till ena bergs toppen och sedan vandrade vi till den andra, och från där gick vi till en tredje som låg utanför området, så från där var det djupsnö, och ännu mer upp för. Trött som tusan nu, nästan somnat och klockan är bara 8.

Julparad

2012-12-08 @ 08:32:44
Hej på er!
Ja det har ju faktiskt inte hänt något alls sedan jag komm upp för en vecka sedan. Vi har skjutit upp öppningsdatum till den 13e istället för 8e, på grund av för lite snö, men de senaste tre dagarna har det nu snöat konstant och det är ca 70 cm.
Men idag var det första dagen på 8 dagar som vi fick komma ner från berget, om jag inte har förklarat detta tidigare så bor vi 1 timme från närmaste samhälle som heter Mission. Här uppe finns ingenting mer än några hus, en daylodge, tre liftar och en bar. Så att få komma ner från berget är rätt så skönt, och kunna handla lite. Normalt går bussen ner 1 gång i veckan men efter som vi har stängt så blir detlite mer sällan.
Anledningen till buss resan ner idag var egentligen att gåmed i stadens julparad och göra lite reklam för hemlock, Och det var en ganska så stor parad måste jag säga, ca 100 olika ekipage, och det tog oss en timme att gå från ena änden till den andra. så skoj att få göra något, för annars sitter vi mest inne.
Det var allt för idag, i morgon skall vi ut och gå på snö skor, ryktas om en promenad på 8 timmar.
Tack och hej

Nytt äventyr

2012-12-01 @ 07:28:05
Hej på er
Nu drar jag igång min blogg igen, ännu ett nytt äventyr har påbörjats. Och här kommer ännu ett långt inlägg med bara text, kanske det längsta hit tills hände ju lite på resan hit kan man säga men skall försöka hålla det så intersant och roligt jag kan.
I måndags påbörjades resan till Hemlock valley resort som kommer bli mitt hem för vintern. Jag kommer att jobba som snowboard lärare här för säsongen. Så hade försökt att boka så billigt flyg som möjligt och detta med konsekvenser att man får tre flyg istället för två varför det nu skulle bli billigare vet jag inte, det är sällan jag får tre saker i affären för billigare än två. Hur som första sträckan var Stockholm till Island, funka bra lagom lång resa och sedan få en bensträckare. Väl där blev planet kanske 15 minuter sent, och nu skulle jag till Seatle. Anländer där och innan jag hade åkt skulle det betalas bara för att få landa i detta land usa som är lite speciellt. Får sedan stå i kö 45min för att få immigrera för att sedan få springa vidare. Nu var det brottom sprang ner, var tvungen att plocka upp mitt bagage för att få det skannat igen, trots att jag hade frågat på arlanda om det gick hela vägen och det gjorde det sa de. I väg med dem, igenom säkerhets tullen igen, för att sedan orientera mig bland tunnelbana till nästa gate. Konstaterar att jag har 5min kvar till avgångs tid. Kommer fram till rätt avgångs hall, har två minuter kvar till avgångs tid, i hopp om att de kanske har väntat springer jag upp för rulltrappan löper snabbt som tusan med tjock vinterjacka i famnen och 20kg rygga på ryggen, lite astma liknande andning kommer jag till rätt gate precis på avgångstid och gaten är STÄNGD. Svetten dryper från pannan, tröjan är så blöt att jag ser färgskillnaden mellan ljus grön och mörk grön runt armarna kan bara tänka mig hur ryggen såg ut efter ryggan. Och trots denna upp offring så hjälpte det inte, fick en ny flygtid kl 11, så fick sitta på flygplatsen i 5 timmar och vänta. Somnade väll lite till och från över ryggan mad jackan över mig som täcke. Äntligen gick planet, och vänta här kommer det bästa fem timmar på flygplatsen för en 20 minuters flygtur till Vancouver JIPPI.
Så nu väl i Vancouver, skall jag nu immigrera och få mitt visum, detta tog lite tid men allt gick igenom och jag har nu mitt visum. Sedan till en kompis som bor där för att spendera några nätter, lyckades inte får port telefonen att funka så fick lasta in allt igen i taxin åka till en 7 eleven och låna deras telefon för att sedan åka tillbaka och äntligen få sova, vid detta laget dunkar mitt hjärta så hårt att det tog 30 minuter att somna.
Spenderade tisdagen med att fixa saker i Vancouver som måste få gjorts och hämtade resten av mina väskor som har blivit skickade från Banff ut av snälla kompisar som ställer upp.
Onsdag lite shopping då vi inte har någon butik här uppe och vi bor 45minuter upp från en stad så behövde jag ta med mig lite mat så jag kanske skulle klara mig några dagar tills de kör ner oss för shopping.
Hoppas att ni inte ledsnat ännu för det kommer mer roligt, nu när jag har börjat med att bjuda på mig själv innan här med min löpning så kan jag ju lika gärna fortsätta.
Torsdag är det dags att ta mig upp till Hemlock, bussen skulle hämta oss från Mission som är en timme utanför Vancouver. Hade tittat upp att det skulle gå en buss från Vancouver till Mission då jag nu har sju väskor med mig, skulle det bli krångligt att ta tåg. Men Hade tagit mig ner till stationen och frågat om detta bara för att vara säker, och käringen säger att nej det går inga bussar det är trainbus, vilket innebär typ tåg. Jag sa att det var väll dumt att lägga ut en bild på en buss på hemsidan då om det var tåg. Men ställde in mig på att ta tåg då. Tog en taxi från min kompis som kom med mig som tur var för att hjälpa att bära. Kommer dit och rullgardinerna är nerdragna ner till tågspåret, frågar en frabror som står vid biljetmaskinerna om detta och han säger, nej det går inga tåg före kl 6, det är buss från andra sidan vägen. Då var jag bra arg, om deras egen informatör inte kan svara på frågor då har man fel jobb.
Släpar min snowboardbag ut på gatan igen där min kompis står och vaktar mina väskor. Ytterligare en gång så svetten rinner ner för pannan har 10 minuter kvar att få mig över vägen och på bussen, och då var vi ute i god tid denna gång, snowboardväskan väger ca 40kg och är jäkligt otymplig. Får på alla väskor på bussen och sätter mig ner, så jäkla varm att jag håller på att smälter, kommer på att jag har frusen kyckling i väskan bredvid mig, tar upp paketet och sitter och kramar om det, tur var att det var en extra påse runt om annars hade väl folk idiotförklarat mig om de inte gjorde det ändå. Och i ärlighetens namn bryr jag mig inte, träffar aldrig dem igen. Satt på mina väskor på stationen i Mission och väntade 2,5 timme för att bussen skulle komma och det gjorde den. Vi lastade alla väskor på pic up trucks och sedan körde bussen till walmart så vi kunde handla mat för 12 dagar och sedan stannade den på en systembolaget på vägen upp. Och detta knanske hjälper till att jag delade detta så bra med er då jag sitter med ett glas vin i handen. Tack och god natt.