AST

2012-02-29 @ 02:29:02

Jag har lyckats blivit sjuk, eller ja känne mig ju inte riktigt sjuk mer än att jag har dödlig hosta. Tur för er att jag har mer tid att updatera min blogg då.
Hur som började dagen med att åka till ssv för två timmar, hade med mig min lavin utrustning. Insåg efter några åk att mina ben inte höll efter gårdagen så bestämde mig för att köra lite AST(avalansh skill training). Uppe på sunshine har de en beacon park, detta är ett system för sök träning. Jag hade min beacon och söker sedan efter gömda sändare, som är plator under marken. Så först sätter jag upp systemet med så många sändare som skall föreställa gömda personer, jag vill ha. Började med en för att se hur det funkade, sedan börjar tiden, sätter min beacon på sökläge och följer sedan ett mönster tills den hittar signal då går jag efter min sökare. Kommer närmare och närmare och gör sedan en när sök, där jag har starkast signal markerar jag med en handske. Drar upp min probe från ryggan och drar i snöret så den blir 2 m, och börjar där jag hade handsken sedan följer ett mönster runt. När jag träffar plattan i marken får jag en strike dvs träff. Ser sedan mina strikar på lilla maskinen tillsamans med min sök tid.
Så lyckades på första få 14 strikes på en sökare detta är inte bra, varför då då? jo jag hittade personen, men jag slösade alldeles för mycket tid på att vara säker på att jag träffat rätt istället för att börja gräva efter personen.
Andra rundan 2 sökar på och fick 14 strikes på första och 4 på andra på en tid 7:30
Tredje rundan 3 sökare fick betydligt bättre strike antal på varje sökare och fortfarande 7:30 i tid, vilket är ganska så bra.


Så här ser maskinen ut som sänder signaler.


Så här ser min probe ut som jag slår mina strike med, eller som i ett alvarligt läge skulle hitta personen.


Här är min beacon, dvs min sökare och sändare, ute i back country har alla i gruppen en egen, när du går ut är alla i sänd läge, om någon blir täckt av snö är denna personens fortfarande i sökläge dvs oändrad, medans alla som söker ändrar sina till sökläge så ingen annan än den täckta sänder.


Så här är tre måsten för back country, och vissa delar av ssv.
Och spaden går att fälla i hop lite.


Och så här skall en beacon sitta, kanske inte alla men min i allfall, knäpps enkelt loss ut höljet men är fortfarande säker med gummiband ifall jag tappar greppet under sökning, eller efter närsökning då det är dax att börja proba, finns ingen tidd att få tillbaka den i höljet så jag släpper den vanligtvis då jag vet att gummibandet håller.

Så det var lite om AST, återkommer i ett annat inlägg om RECCO, lilla sändaren som sitter i de flesta kläder.
//Molly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback