AST Level 1

2011-01-14 @ 05:05:09
Ja nu skall ni få veta vad jag har hafft för mig de senaste två dagarna. Har roat mig med en kurs, AST Level 1 (Avalanche Skill Training), dvs lavin utbildning. Och vet ni va, jag blev godkänd, så nu har jag lavinutbildning. Så vad jag menade i går var, bra kunskaper hur man kan undvika en lavin, men skulle helst inte vilja använda dem för att gräva fram någon. Då det är ett mycket stressfullt moment på ca 15 minuter.

Dag 1:
Detta var då gårdagen, mycket av den bestod ut av föreläsning. Min hjärna var nära in på att börja brinna,men det var så intressant att jag höll mig aktiv hela dagen. Vi gjorde även liten enklare form av sökträning i parken utanför.

Dag 2:
Så istället för brinnande hjärna har jag i dag en helt utmattad kropp. Har varit ute i många timmar. Bilder från dagen nedan.
Men började med något mer avancerad sökövning, snö upp till midjan och vi skulle helst springa runt. Men myucket nyttig träning, då man lätt glömmer allt under stress. Sedan bar det av uppåt, vandrade upp till trädgränsen där vi gräve oss engrop och gjorde snöanalyser och titta på olika lager i snön. Och sedan vidare för att itta effter, laviner och vilka alternativ man skulle kunna välja för att undvika.

Intressanta två dagar.


Var lite skeptisk till dessa japanska paket, skulle vara sådana man stoppar i skona så de blir varma. Men ringde upp Mika på skype och frågade, och de var tydligen rätt. Tror att de funkade ganska så bra dessutom, frös inte för en vi satte oss i bilen på väg tillbaka.


Detta var liete material från gårdagen


Liten snögrotta, för att göra analyser i.


Block/lager märkning


Så kan det gå. Vi sågade ut ett block på ca 40 cm hög, Behöll den på spaden och ett lätt slag underifrån, och lagrena separerade. Och så lättär det att få hela blocket att skapa en lavin.


Sedan gjorde vi ett jätte block, och hade en kidåkere som hopade på för att se stabiliteten.


Vädret var väll inte det bästa, men ganska så mild temperatur ändå, -15 till-20, snöade hela dagen.

Det var veckans händelse, nu går det väll en vecka till innan jag drar mig på nya äventyr.

En trött och utmattad Molly drar sig nu till sängs och säger God Natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback